Муниципальное образование №2_ (2021) Печать

 

In the magazine (pdf)>> Содержание (pdf)>>
Authors (pdf)>> Авторы номера (pdf)>>


In the magazine

 

TRAINING AND EDUCATION: THEORY AND METHODS

Еlizarova E.Y., Volkova M. A.

MODELING THE APPLICATION INTERFACE FOR VISUALIZATION OF MONTE CARLO IN THE COURSE NUMERICAL METHODS FOR STUDENTS (4)

Lukin O. S.

SUBCULTURE OF CHILDRENS HEALTH CAMP AS A PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL PHENOMENON (12)

Voiteleva T.M., Marchenko O.N.

RUSSIAN LANGUAGE COURSE ON THE STUDY OF WORDS-SYMBOLS IN RUSSIAN CULTURE (15)

Veselova V.V.

SOME PRIORITIES OF MODERNIZATION OF SCHOOL EDUCATION IN POST - PANDEMIC PERIOD (20)


THEORY AND METHODS OF PROFESSIONAL EDUCATION

Nanay F.A., Rostomyan L.A.

DIGITAL TECHNOLOGIES ON THE CONTEXT OF DISTANCE LEARNINNG: CHALLENGES, FACILITIES, PROBLEMS (ON THE EXAMPLE OF USING OF ZOOM AND LMS MOODLE) (28)

Sleptsova I.F.

AREAS OF ACTIVITY OF TEACHERS ON INTERACTION WITH THE FAMILY (33)


SPECIALISTS TRAINING IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Soldatova G.T.

THE ROLE OF THE FUNDAMENTALIZATION OF MATHEMATICAL TRAINING IN THE PROVISION OF EXCELLENCE IN TEACHING (41)

Lysuenko S.А.

MOTIVES OF PROFESSIONAL CHOICE OF PEDAGOGICAL UNIVERSITY STUDENTS (46)

Orlov R.V., Sidorina T.V.

STRUCTURAL COMPONENTS AND CRITERIA INDICATORS OF THE FORMATION OF THE RESEARCH CULTURE OF CADETS OF MILITARY INSTITUTES (52)


PROFESSIONAL EDUCATION, TRAINING, RETRAINING AND ADVANCED TRAINING

Fedina N.V., Lazareva M.V., Zvezda L. M.

THEORETICAL AND METHODOLOGICAL ASPECTS OF IMPROVING THE QUALITY OF MODERN PROFESSIONAL PEDAGOGICAL EDUCATION (55)

Lazarev Boris N.

EXTRACURRICULAR WORK AS A MEANS OF INTRODUCING STUDENTS TO AVANT-GARDE MUSIC (62)

Fedorova S. I.

VALUE-SEMANTIC ORIENTATION OF STUDENTS PERSONALITY IN THE LIGHT OF NEW APPROACHES TO HIGHER EDUCATION (66)


COMPARATIVE PEDAGOGY AND PEDAGOGICAL FORECASTING

Tagiltseva N.G., Zhang X., Zhang J.

MUSICAL DEVELOPMENT OF CHILDREN IN PRESCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF CHINA (72)

Mamedova S. S.

IMPLEMENTATION OF THE IDEA OF NATIONAL EDUCATION IN THE WORKS PROFESSOR ZAKHID GARALOVA (76)



В номере

 

ОБУЧЕНИЕ И ВОСПИТАНИЕ: ТЕОРИЯ И МЕТОДИКА

Елизарова Е.Ю., Волкова М.А.

МОДЕЛИРОВАНИЕ ИНТЕРФЕЙСА ПРИЛОЖЕНИЯ ДЛЯ ВИЗУАЛИЗАЦИИ МЕТОДА МОНТЕ-КАРЛО В КУРСЕ «ЧИСЛЕННЫЕ МЕТОДЫ ДЛЯ ШКОЛЬНИКОВ» (4)

Лукин О.С.

СУБКУЛЬТУРА ДЕТСКОГО ОЗДОРОВИТЕЛЬНОГО ЛАГЕРЯ КАК ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ ФЕНОМЕН (12)

Воителева Т.М., Марченко О.Н.

К ВОПРОСУ ОБ ИЗУЧЕНИИ СЛОВ-СИМВОЛОВ В РУССКОЙ КУЛЬТУРЕ В КУРСЕ РУССКОГО РОДНОГО ЯЗЫКА (15)

Веселова В.В.

О НЕКОТОРЫХ ПРИОРИТЕТАХ МОДЕРНИЗАЦИИ ШКОЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В ПОСТ - КОВИДНЫЙ ПЕРИОД (20)


ТЕОРИЯ И МЕТОДИКА ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

Нанай Ф.А., Ростомян Л.А.

ЦИФРОВЫЕ ТЕХНОЛОГИИ В КОНТЕКСТЕ ДИСТАНЦИОННОГО ОБУЧЕНИЯ: ВЫЗОВЫ, ВОЗМОЖНОСТИ И ПРОБЛЕМЫ (НА ПРИМЕРЕ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ПЛАТФОРМЫ ZOOM И СДО MOODLE) (28)

Слепцова И.Ф.

СОЦИАЛЬНОЕ ПАРТНЕРСТВО В КОНТЕКСТЕ НОВОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ПОЛИТИКИ (33)


ПОДГОТОВКА СПЕЦИАЛИСТОВ В ВЫСШИХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЯХ

Солдатова Г.Т.

РОЛЬ ФУНДАМЕНТАЛИЗАЦИИ МАТЕМАТИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВКИ В ОБЕСПЕЧЕНИИ ПРЕЕМСТВЕННОСТИ В ОБУЧЕНИИ (41)

Лысуенко С.А.

МОТИВЫ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ВЫБОРА СТУДЕНТОВ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ВУЗА (46)

Орлов Р.В., Сидорина Т.В.

СТРУКТУРНЫЕ КОМПОНЕНТЫ И КРИТЕРИАЛЬНЫЕ ПОКАЗАТЕЛИ СФОРМИРОВАННОСТИ НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ КУЛЬТУРЫ КУРСАНТОВ ВОЕННЫХ ИНСТИТУТОВ (52)


ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБУЧЕНИЕ, ПОДГОТОВКА, ПЕРЕПОДГОТОВКА И ПОВЫШЕНИЕ КВАЛИФИКАЦИИ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ АСПЕКТОВ ОБРАЗОВАНИЯ

Федина Н.В., Лазарева М.В., Звезда Л.М.

ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ КАЧЕСТВА СОВРЕМЕННОГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ (55)

Лазарев Б.Н.

ВНЕАУДИТОРНАЯ РАБОТА КАК СРЕДСТВО ОЗНАКОМЛЕНИЯ СТУДЕНТОВ С АВАНГАРДНОЙ МУЗЫКОЙ (62)

Федорова С.И.

ЦЕННОСТНО-СМЫСЛОВАЯ НАПРАВЛЕННОСТЬ ЛИЧНОСТИ СТУДЕНТОВ В СВЕТЕ НОВЫХ ПОДХОДОВ К ВЫСШЕМУ ОБРАЗОВАНИЮ (66)

 

СРАВНИТЕЛЬНАЯ ПЕДАГОГИКА И ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ПРОГНОЗИРОВАНИЕ

Тагильцева Н.Г., Чжан С., Чжан Ц.

МУЗЫКАЛЬНОЕ РАЗВИТИЕ ДЕТЕЙ В ДОШКОЛЬНЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ УЧРЕЖДЕНИЯХ КИТАЯ (72)

Мамедова С. Ш. кызы

РЕАЛИЗАЦИЯ ИДЕИ НАЦИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В ТРУДАХ ПРОФЕССОРА ЗАХОДА АГРАНОВА (76)



DOI: http://dx.doi.org/10.51904/2306-8329_2021_77_1_4

MODELING THE APPLICATION INTERFACE FOR VISUALIZATION OF MONTE CARLO
IN THE COURSE “NUMERICAL METHODS FOR STUDENTS”

lizarova Ekaterina Yuryevna

senior lecturer
FGBOU VO “Nizhny Novgorod State Pedagogical University named after K. Minin”
Nizhny Novgorod
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1348-3908
E-mail: Данный адрес e-mail защищен от спам-ботов, Вам необходимо включить Javascript для его просмотра.

Volkova Maria Alekseevna

student
FGBOU VO “Nizhny Novgorod State Pedagogical University named after K. Minin”
Nizhny Novgorod
//orcid.org/0000-0003-4492-1234
E-mail: Данный адрес e-mail защищен от спам-ботов, Вам необходимо включить Javascript для его просмотра.

Abstract. How to make the learning process interesting? There are a huge number of options, one of them is the visualization of complex analytical methods of calculation. This article discusses the electronic course “Numerical methods for schoolchildren”. The need to introduce an electronic course in the school curriculum is dictated by the variety of existing mathematical methods and techniques for solving problems, united by the term “Numerical methods”, which, in fact, do not find their implementation in the school mathematics course. In this case, the course, which has a number of mandatory components in its structure, becomes the main tool for students to reach a “new” cognitive level. The article considers the interface model of the application “Numerical Methods for schoolchildren”, where the page on visualization of the Monte Carlo method, which is part of the electronic course, is described in more detail. The material presented in the article, in our opinion, will help teachers to look at the process of teaching mathematics and computer science from a new angle, since the creation and use of their own software products significantly expand the boundaries of school education.

Keywords: Monte Carlo method, numerical methods, application interface modeling, interface.

For citation: lizarova E.Y., Volkova M. A. Modeling the application interface for visualization of Monte Carlo in the course «Numerical methods for students»//Municipal education: innovation and experiment. 2021. №2 (77). P. 4-11.
DOI:http://dx.doi.org/10.51904/2306-8329_2021_77_1_4

References

1. Galanin M. P., Savenkov E. B. Methods of numerical analysis of mathematical models. Moscow, 2018. (In Russian)
2. Gisin V. B. Discrete mathematics. Moscow, 2019. (In Russian)
3. Ermakov S. M. ¢e Monte Carlo method in computational mathematics. Moscow, 2009. (In Russian)
4. Zenkov A.V. Numerical methods. Yekaterinburg, 2016. (In Russian)
5. Novozhilov B. N. ¢e Monte Carlo Method. Moscow, 1989. (In Russian)
6. Panyukova T. Numerical methods. Moscow, 2018. (In Russian)
7. Sgibnev A. I. Research tasks for beginners. M, 2015. (In Russian)
8. Beloborodov E. I. Application of the Monte Carlo method for determining the area of a .gure. 2018. No. 1 (17). P. 257-261(In Russian)
9. Karmaev A. A., Kim S. V. Digitalization of project activity of schoolchildren: problems and prospects // Municipal education: innovations and experiment. 2020. No. 3 (72). P. 69-73 (In Russian)
10. Kuzikova D. S., Yakushev A. A. ¢e Monte Carlo method in economic research // Trends in the development of science and education. 2018. No. 34. P. 41-45 (In Russian)
11. Kutapova O. V., Kolikova E. G., Betekhtina I. Yu., Vakhidov M. N. Project school “Practices of the future”: organization and functioning //Municipal education: innovations and experiment . 2020. - No. 5 (74). P.19-23. (In Russian)
12. Orchakova L. G., Kozlovskaya G. E. Integration of basic and additional education: a resource for organizing project and research activities of schoolchildren // Municipal education: innovations and experiment. 2020. No. 3 (72). P. 61-68 (In Russian)
13. Shustova E. V. On the question of the analysis of the quality of current control in the study of mathematics in higher education // Municipal education: innovations and experiment. 2020. No. 2 (71). P. 54-58 (In Russian)
14. Shcherbina E. Yu., Lomovtseva N. V. Transformation of professional education in the conditions of digital economy // Municipal education: innovations and experiment. 2020. No. 3 (72). P. 18-23 (In Russian)
15. Perevoshchikova, E. N.; Samoilova, G. S.; Lapin, N. I.; Elizarova, E. J.; Panov, I. V. Methodology of formation of professional competence of bachelors on the program “Pedagogical education”. Espacios. 2019. vol. 40. No. 30, P. 33-39. (in English)
16. Sidenko E. A., Sidenko A. S. Creation of an Innovative Environment Based on Active Approach In-home Training Conditions in Educational Organization. Eastern European Scienti.c Journal. 2015. No. 2. P. 105- 111. DOI 10.12851/EESJ201502C05ART01. (in English)
17. Sidenko E. A. Activity approach in the organization of training of teachers. International Journal of Advanced Studies. 2015. vol. 5. No. 3, P.97-102. (in English)
18. Glukhikh T. Yu., Glukhikh M. V., Malysheva E. N. On the role of digital educational resources in teaching modern schoolchildren [Electronic resource] URL: https://cyberleninka.ru/article/n/o-roli-tsifrovyhobrazovatelnyh-resursov-v-obuchenii-sovremennyh-shkolnikov (reference date: 22/01/2021).
19. Koldaev V. D. Numerical methods and programming [Electronic resource] URL: http://znanium.com/bookread2.php?book=546692 (reference date: 22/01/2021).
20. Korovin Yu. I., Kharitonov S. S. Experience in the development of additional educational services using 1C so.ware products [Electronic resource] URL: https://cyberleninka.ru/article/n/opyt-razvitiyadopolnitelnyh-obrazovatelnyh-uslug-s-ispolzovaniem-programmnyhproduktov-1s (reference date: 22/01/2021).
21. Malushko E. Yu., Lizunkov V. G. ¢e system of electronic education as a tool for improving the competitiveness of a specialist in the digital economy [Electronic resource] URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sistema-elektronnogo-obrazovaniya-kak-instrument-povysheniyakonkurentosposobnosti-spetsialista-v-usloviyah-tsifrovoy-ekonomiki (reference date: 22/01/2021).
22. Parshina T. Yu. Research tasks in teaching algebra in a comprehensive school [Electronic resource] URL: https://cyberleninka.ru/article/n/issledovatelskie-zadachi-v-obuchenii-algebre-v-obscheobrazovatelnoyshkole (reference date: 22/01/2021).
23. Roiz S. I., Vlasov A. Yu., Petrov I. B. Visualization of the results of numerical experiments using the Visualization Toolkit system [Electronic resource] URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vizualizatsiya-rezultatovchislennyh-eksperimentov-s-pomoschyu-sistemy-visualization-toolkit (reference date: 22/01/2021).
24. C++ [Electronic resource] URL: https://programmywindows.com/ru/platform/msvc (reference date: 22/01/2021)

 


УДК 371.39
DOI: http://dx.doi.org/10.51904/2306-8329_2021_77_1_4

МОДЕЛИРОВАНИЕ ИНТЕРФЕЙСА ПРИЛОЖЕНИЯ ДЛЯ ВИЗУАЛИЗАЦИИ МЕТОДА МОНТЕ-КАРЛО
В КУРСЕ «ЧИСЛЕННЫЕ МЕТОДЫ ДЛЯ ШКОЛЬНИКОВ»

Елизарова Екатерина Юрьевна

старший преподаватель
ФГБОУ ВО «Нижегородский государственный педагогический университет им К. Минина»
г. Нижний Новгород
//orcid.org/0000-0002-1348-3908
E-mail: Данный адрес e-mail защищен от спам-ботов, Вам необходимо включить Javascript для его просмотра.

Волкова Мария Алексеевна

студент
ФГБОУ ВО «Нижегородский государственный педагогический университет им К. Минина»
г. Нижний Новгород
//orcid.org/0000-0003-4492-1234
E-mail: Данный адрес e-mail защищен от спам-ботов, Вам необходимо включить Javascript для его просмотра.

Аннотация. Как сделать процесс обучения интересным? Вариантов огромное множество, один из таких - визуализация сложных аналитических методов вычисления. В данной статье рассматривается электронный курс «Численные методы для школьников». Необходимость введения электронного курса в школьную программу продиктована многообразием существующих математических методов и приемов решения задач, объединенных термином «Численные методы», которые, по существу, не находят своей реализации в школьном курсе математики. В данном случае, курс, имеющий в структуре ряд обязательных компонентов, становится основным инструментом для выхода обучаемых на «новый» познавательный уровень. В статье рассмотрена модель интерфейса приложения «Численные методы для школьников», где более подробно описана страница по визуализации метода Монте-Карло, являющегося частью электронного курса. Представленный в статье материал, на наш взгляд, поможет педагогам взглянуть на процесс преподавания математики и информатики под новым углом, поскольку создание и использование собственных программных продуктов значительно расширяют границы школьного образования.

Ключевые слова: Метод Монте-Карло, численные методы, моделирование интерфейса приложения, интерфейс.

Для цитирования: Елизарова Е.Ю., Волкова М.А. Моделирование интерфейса приложения для визуализации метода Монте-Карло в курсе «Численные методы для школьников». // Муниципальное образование: инновации и эксперимент. 2021. №2 (77). С. 4-11.
DOI:http://dx.doi.org/10.51904/2306-8329_2021_77_1_4

Список использованных источников

1. Галанин М.П., Савенков Е.Б. Методы численного анализа математи­ческих моделей. М, 2018.
2. Гисин В.Б. Дискретная математика. М, 2019.
3. Ермаков СМ. Метод Монте-Карло в вычислительной математике. М, 2009.
4. Зенков А.В. Численные методы. Екатеринбург, 2016.
5. Новожилов Б. Н. Метод Монте-Карло. М, 1989.
6. Панюкова Т. Численные методы. М, 2018.
7. Сгибнев А. И. Исследовательские задачи для начинающих. М, 2015.
8. Белобородов Е. И. Применение метода Монте-Карло для определе­ния площади фигуры // Аллея науки. 2018. № 1 (17). С. 257 - 261
9. Кармаев А.А., Ким СВ. Цифровизация проектной деятельности школьников: проблемы и перспективы // Муниципальное образо­вание: инновации и эксперимент. 2020. №3 (72). С. 69-73
10. Кузикова Д.С, Якушев А.А. Метод Монте-Карло в экономических исследованиях // Тенденции развития науки и образования. 2018. №34. С.41-45
11. Кутапова О.В., Коликова Е.Г., Бетехтина И.Ю., Вахидов М. Н. Про­ектная школа «Практики будущего»: организация и функциониро­вание // Муниципальное образование: инновации и эксперимент . 2020. -№5(74). С. 19-23.
12. Орчакова Л.Г., Козловская Г.Е. Интеграция основного и дополни­тельного образования: ресурс организации проектной и исследо­вательской деятельности школьников // Муниципальное образова­ние: инновации и эксперимент. 2020. №3 (72). С. 61-68
13. Шустова Е.В. К вопросу об анализе качества текущего контроля при изучении математики в вузе // Муниципальное образование: инно­вации и эксперимент. 2020. №2 (71). С.54-58
14. Щербина Е.Ю., Ломовцева Н.В. Транформация проффесииональ-ного образования в условиях цифровой экономики // Муниципаль­ное образование: инновации и эксперимент. 2020. №3 (72). С.18-23
15. Perevoshchikova, E. N.; Samoilova, G. S.; Lapin, N. I.; Elizarova, E. J.; Panov, I. V. Methodology of formation of professional competence of bachelors on the program “Pedagogical education”// Espacios, 2019, vol. 40, № 30, pp.33-39.
16. Sidenko E.A., Sidenko A.S. Creation of an Innovative Environment Based on Active Approach In-home Training Conditions in Educational Organization. // научный журнал “Eastern European Scientific Journal”. 2015. №2. pp. 105-111. DOI 10.12851/EESJ201502C05ART01.
17. Sidenko E. A. Activity approach in the organization of training of teachers // International Journal of Advanced Studies, 2015, vol. 5, №3, pp. 97-102. (на английском языке)
18. Глухих Т.Ю., Глухих М. В., Малышева Е. П. О роли цифровых об­разовательных ресурсов в обучении современных школьников [Электронный ресурс] URL: https://cyberleninka.ru/article/n/o-roli-tsifrovyh-obrazovatelnyh-resursov-v-obuchenii-sovremennyh-shkolnikov (дата обращения: 22.01.2021).
19. Колдаев В. Д. Численные методы и программирование [Электрон­ный ресурс] URL: http://znanium.com/bookread2.php?book=546692 (дата обращения: 22.01.2021).
20. Коровин Ю. И., Харитонов С. С. Опыт развития дополнительных образовательных услуг с использованием программных продуктов 1С [Электронный ресурс] URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ opyt-razvitiya-dopolnitelnyh-obrazovatelnyh-uslug-s-ispolzovaniem-programmnyh-produktov-ls (дата обращения: 22.01.2021).
21. Малушко Е. К)., Лизунков В. Г. Система электронного образования как инструмент повышения конкурентоспособности специали­ста в условиях цифровой экономики [Электронный ресурс] URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sistema-elektronnogo-obrazovaniya-kak-instrument-povysheniya-konkurentosposobnosti-spetsialista-v-usloviyah-tsifrovoy-ekonomiki (дата обращения: 22.01.2021).
22. Паршина Т.Ю. Исследовательские задачи в обучении алгебре в общеобразовательной школе [Электронный ресурс] URL: https://cyberleninka.ru/article/n/issledovatelskie-zadachi-v-obuchenii-algebre-v-obscheobrazovatelnoy-shkole (дата обращения: 22.01.2021).
23. Ройз СИ., Власов А. К)., Петров И. Б. Визуализация результатов численных экспериментов с помощью системы Visualization Toolkit [Электронный ресурс] URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vizualizatsiya-rezultatov-chislennyh-eksperimentov-s-pomoschyu-sistemy-visualization-toolkit (дата обращения: 14.12.2020).
24. C++ [Электронный ресурс] URL: https://programmywindows.com/ru/platform/msvc (дата обращения: 22.01.2021)

 

 


DOI:http://dx.doi.org/10.51904/2306.8329_2021_77_1_12

SUBCULTURE OF CHILDREN’S HEALTH CAMP AS A PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL PHENOMENON

Lukin Oleg Sergeevich

Deputy Director, «Social and health Center «Lesnaya polyana»,
Moscow region, Russia,
E-mail: Данный адрес e-mail защищен от спам-ботов, Вам необходимо включить Javascript для его просмотра.
ORCID https://orcid.org/0000-0002-2605-4571

Abstract: The subculture of the children’s health camp not only contributes to active recreation and health improvement of the child, but
also involves his inclusion in a variety of socially important leisure activities, which creates conditions for the disclosure of the child’s inner
potential, the realization of his social and creative needs. The purpose of the article is to analyze the subculture of the children’s health camp
as a psychological and pedagogical phenomenon. Research objectives: to analyze the psychological and pedagogical potential of the children’s
health camp, the specifics of its health-improving, educational and upbringing activities. Research hypothesis: the analysis of the subculture of
the children’s health camp as a psychological and pedagogical phenomenon will create conditions for the optimization of its health-improving,
educational and educational work. Research methods: analysis, systematization, generalization. In the course of the work, the psychological and
pedagogical potential of the children’s health camp, as well as the specificity of its health-improving, educational and upbringing activities, were
analyzed.

Keywords: organization of children’s recreation, children’s health camp, subculture, educational activities, health and educational programs.

For citation: Lukin O. S. Subculture of children’s health camp as a psychological and pedagogical phenomenon // Municipal education: innovation and
experiment. 2021. №2 (77). P.12-14.
DOI:http://dx.doi.org/10.51904/2306-8329_2021_77_1_12

References

1. Antonov V.N. Pedagogicheskiye usloviya deyatel’nosti detskikh ozdorovitel’no-obrazovatel’nykh lagerey v sovremennykh usloviyakh / Avtoref. dis. … k.p.n. Yekaterinburg, 1997.
2. Bayborodova L.V. Vospitatel’naya rabota v detskom zagorodnom lagere / L.V. Bayborodova, M.I. Rozhkov. Yaroslavl’: Akademiya razvitiya, 2013. 256 s.
3. Bayborodova L.V., Simonova G.I., Kharisova I.G. Pedagogicheskiye osnovy deyatel’nosti detskikh ozdorovitel’nykh lagerey // Yaroslavskiy pedagogicheskiy vestnik. 2019. .2.
4. Volgunov V.A. Sotsializiruyushchaya sreda zagorodnogo detskogo ozdorovitel’nogo lagerya // Chelovek i obrazovaniye.
2010. .4. S. 82-87.
5. Danilkov A.A., Danilkova N.S. Rol’ detskikh lagerey v razvitii rebonka // Narodnoye obrazovaniye. 2016. .2-3 (1455). C. 105-113.
6. Katelina A.A. Vospitatel’nyy potentsial detskogo lagerya // Vestnik LGU im. A.S. Pushkina. 2016. .2.
7. Magomedov T.A., Radzhabov KH.SH. Detskiy ozdorovitel’nyy lager’ kak sreda sotsializatsii lichnosti // Vestnik YUUrGGPU. 2015. .4. S. 28-32.
8. Nikul’nikov A.N. Detskiye ozdorovitel’nyye lagerya v strukture dopolnitel’nogo obrazovaniya detey // Mir nauki, kul’tury, obrazovaniya. 2012. .5. S. 192-194.
9. Torshin V.N. Detskiye ozdorovitel’nyye lagerya // Narodnoye obrazovaniye. 2010. .3. S. 68-72.

 


УДК 379.8
DOI:http://dx.doi.org/10.51904/2306.8329_2021_77_1_12

СУБКУЛЬТУРА ДЕТСКОГО ОЗДОРОВИТЕЛЬНОГО ЛАГЕРЯ КАК ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ ФЕНОМЕН

Лукин Олег Сергеевич

заместитель директора ГАУ СО МО «Социально-оздоровительный центр
«Лесная поляна», Московская область, Россия,
E-mail: Данный адрес e-mail защищен от спам-ботов, Вам необходимо включить Javascript для его просмотра.
ORCID https://orcid.org/0000-0002-2605-4571

Аннотация. Субкультура детского оздоровительного лагеря способствует не только активному отдыху и оздоровлению ребенка, но и предполагает его включение в разнообразную социально-важную досуговую деятельность, которая создает условия для раскрытия внутреннего потенциала ребенка, реализации его социальных и творческих потребностей. Цель статьи – анализ субкультуры детского оздоровительного лагеря как психолого-педагогического феномена. Задачи исследования: проанализировать психолого-педагогический потенциал детского оздоровительного лагеря, специфику его оздоровительной, образовательной и воспитательной деятельности. Гипотеза исследования: анализ субкультуры детского оздоровительного лагеря как психолого-педагогического феномена создаст условия для оптимизации его оздоровительной, образовательной и воспитательной работы. Методы исследования: анализ, систематизация, обобщение. В процессе работы проанализированы психолого-педагогический потенциал детского оздоровительного лагеря, а также специфика его оздоровительной, образовательной и воспитательной деятельности.

Ключевые слова: организация отдыха детей, детский оздоровительный лагерь, субкультура, воспитательная деятельность, оздоровительно-образовательные программы.

Для цитирования: Лукин О.С. Субкультура детского оздоровительного лагеря как психолого-педагогический феномен. // Муниципальное образование: инновации и эксперимент. 2021. №2 (77). С.12-14.
DOI:http://dx.doi.org/10.51904/2306-8329_2021_77_1_12

Список использованных источников

1. Антонов В.Н. Педагогические условия деятельности детских оздоровительно-образовательных лагерей в современных условиях / Автореф. дис. … к.п.н. Екатеринбург, 1997.
2. Байбородова Л.В. Воспитательная работа в детском загородном лагере / Л.В. Байбородова, М.И. Рожков. Ярославль: Академия развития, 2013. 256 с.
3. Байбородова Л.В., Симонова Г.И., Харисова И.Г. Педагогические основы деятельности детских оздоровительных лагерей // Ярославский педагогический вестник. 2019. №2.
4. Волгунов В.А. Социализирующая среда загородного детского оздоровительного лагеря // Человек и образование. 2010. №4. С. 82-87.
5. Данилков А.А., Данилкова Н.С. Роль детских лагерей в развитии ребёнка // Народное образование. 2016. №2-3 (1455). C. 105-113.
6. Кателина А.А. Воспитательный потенциал детского лагеря // ВестникЛГУ им. А.С. Пушкина. 2016. №2.
7. Магомедов Т.А., Раджабов Х.Ш. Детский оздоровительный лагерь как среда социализации личности // Вестник ЮУрГ-ГПУ. 2015. №4. С. 28-32.
8. Никульников А.Н. Детские оздоровительные лагеря в структуре дополнительного образования детей // Мир науки, культуры, образования. 2012. №5. С. 192-194.
9. Торшин В.Н. Детские оздоровительные лагеря // Народное образование. 2010. №3. С. 68-72.

 


 

МОДЕЛИРОВАНИЕ ИНТЕРФЕЙСА ПРИЛОЖЕНИЯ ДЛЯ ВИЗУАЛИЗАЦИИ МЕТОДА МОНТЕ-КАРЛО В КУРСЕ «ЧИСЛЕННЫЕ МЕТОДЫ ДЛЯ ШКОЛЬНИКОВ» ............... 4
Лукин О.С.
СУБКУЛЬТУРА ДЕТСКОГО ОЗДОРОВИТЕЛЬНОГО ЛАГЕРЯ КАК ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ ФЕНОМЕН .................. 12
Воителева Т.М., Марченко О.Н.
К ВОПРОСУ ОБ ИЗУЧЕНИИ СЛОВ-СИМВОЛОВ В РУССКОЙ КУЛЬТУРЕ В КУРСЕ РУССКОГО РОДНОГО ЯЗЫКА ........... 15
Веселова В.В.
О НЕКОТОРЫХ ПРИОРИТЕТАХ МОДЕРНИЗАЦИИ ШКОЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В ПОСТ - КОВИДНЫЙ ПЕРИОД ............. 20